Met gestrekt been gaat mediatycoon John de Mol erin. Hij heeft sterke troeven in handen om partner Sanoma uit te roken in de strijd om tv-bedrijf SBS, aldus Z24’s Jeroen de Boer.

Weet wat je doet, als je ruzie krijgt met John de Mol. Die boodschap moet luid en duidelijk zijn aangekomen op het hoofdkantoor van de Finse uitgever Sanoma.

In een spetterend interview met Het Financieele Dagblad laat De Mol vrijdag blijken, dat hij als minderheidsaandeelhouder in tv-bedrijf SBS ijzersterk staat tegenover partner Sanoma.

Twee jaar nadat De Mol en Sanoma SBS voor 1,2 miljard euro kochten, respectievelijk voor 33 en 67 procent, is de liefde tussen de twee aandeelhouders aardig bekoeld. De beoogde synergie tussen de digitale ervaring van uitgever Sanoma (sterk op onderwerpen als vrouwen, interieur en automotive) en de tv-tak SBS heeft nog weinig opgeleverd.

The voice of John

De Mol wil één ding: meer investeren in de tv-programmering van SBS om bij de harde concurrentieslag op de Nederlandse markt terrein terug te winnen. Maar partner Sanoma zou teveel in de snijmodus zitten. Bij de bladentak wordt in ieder geval fors gesaneerd.

Uit het interview met het FD blijkt dat De Mol zich als minderheidsaandeelhouder uitstekend heeft ingedekt. Schijnbaar achteloos maakt hij duidelijk wat de achilleshiel van Sanoma is: zonder De Mol kunnen de Finnen bar weinig met SBS.

Overal De Mol voor nodig

Sanoma is weliswaar meerderheidsaandeelhouder in SBS, maar kan zonder toestemming van De Mol geen stappen ondernemen om  iets te doen aan matige prestaties van het tv-bedrijf .

Zo heeft De Mol advocaat Jerry Hoff ingezet om te voorkomen dat de nieuwe directeur van Sanoma Nederland, Peter de Mönnink, drie dagen per week kantoor kan houden in het SBS-gebouw, laat hij zich ontvallen tegenover het FD.

En minstens zo belangrijk: Sanoma kan weliswaar afdwingen dat de programma-directeur van SBS, Remko van Westerloo, wordt ontslagen. Maar De Mol behoudt naar eigen zeggen het recht op de benoeming van een programmadirecteur.

Vervolgens zijn er de programma's die uit de stal van De Mol komen. Vanaf 2014 vervalt de plicht om programma's van zijn productiebedrijf eerst bij SBS te pitchen. De Mol kan dan ook weer naar RTL stappen met nieuwe formats.

Op de korte termijn krijgt De Mol zo een extra drukmiddel als tv-producent tegenover SBS. Aan de andere kant heeft hij er als aandeelhouder van SBS geen belang bij dat de zender helemaal instort bij gebrek aan een sterke programmering.

Waarde SBS kalft af

Kijk je naar de financiële ontwikkeling dan is het niet vreemd dat De Mol de druk op Sanoma opvoert. In maart dit jaar meldde Sanoma op de waarde van de overname van SBS 392 miljoen euro af te schrijven. Daarvan kwam twee derde voor rekening van Sanoma en de rest voor Talpa, het investeringsbedrijf van De Mol.

Van de totale overnamesom van 1,2 miljard euro is dus in twee jaar tijd al ruim een derde aan waarde verdampt.

Op basis van de inschatting van Sanoma in maart dit jaar zou het belang van 67 procent in SBS van de Finnen nog zo'n 560 miljoen euro waard moeten zijn. Het FD meldde op 5 december echter dat De Mol een uitkoopsom van 373 miljoen euro voor het belang van Sanoma in gedachten zou hebben. Dit op basis van ongeveer 25 keer de verwachte brutowinst over 2013.

Dat Sanoma daar vooralsnog niet aan wil, is niet verwonderlijk: het zou een verlies op de overname van SBS betekenen dat richting de 450 miljoen euro gaat.

Ook de Mol lijdt in dit scenario een verlies van ruim 200 miljoen euro op zijn eerste investering in SBS, maar hij kan de 67 procent van Sanoma dan voor pakweg de halve prijs opkopen.

Pokerspel

Hamvraag is wie het eerste knippert met de ogen in dit pokerspel. Als De Mol en Sanoma elkaar het leven zuur blijven maken, op een zodanige manier dat de waarde van SBS verder afkalft, zijn er twee verliezers.

Maar wie stapt daarbij als eerste uit? Gelet op de grip die De Mol heeft op SBS, zal het voor de Finnen erg lastig zijn hun belang aan iemand anders dan De Mol te verkopen. Op de eerste plaats omdat ook daar ongetwijfeld clausules voor zijn ingebouwd in de aandeelhoudersovereenkomst. En voorts omdat een derde partij geen meerderheidsbelang zal willen nemen, zonder echt controle te krijgen over SBS.

Omgekeerd is het voor Sanoma ook lastig om De Mol uit te kopen: een verdere afwaardering van de goodwill van SBS zal niet goed vallen bij aandeelhouders van Sanoma. En daarbij is het twijfelachtig of een klassieke uitgever zonder tv-ervaring op eigen kracht SBS kan laten groeien zonder tv-man De Mol.

Kortom, de strategie van De Mol lijkt te zijn: SBS een beetje laten bloeden, totdat het beursgenoteerde Sanoma wanhopig wordt en alsnog tegen een ramsjprijs van zijn belang in SBS af wil. Of zoals de mediabaas vrijdag tegen het FD zei: "Onder druk wordt alles vloeibaar."

Lees ook:

John De Mol op ramkoers met Sanoma over SBS

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl